В ЧОРНОМОРСЬКУ РЕМОНТУЮТЬ ФРЕГАТ «ГЕТЬМАН САГАЙДАЧНИЙ»

«Щоб був мир в країні – потрібні кораблі», — з такими словами звернувся до журналістів начальник прес-центру командування ВМС України Олег Чубук під час візиту представників центральних, обласних і місцевих ЗМІ на фрегат  «Гетьман Сагайдачний». 12 травня всі вони мали змогу побачити на власні очі, як відбувається ремонт славнозвісного флагмана ВМС України  на «ІСРЗ», прогулятися по його палубі, поспілкуватися з офіцерським складом, дізнатися, які саме роботи планують виконати спеціалісти і за який час. А ще почути інформацію про те, як влаштовано побут на кораблі та якими традиціями овіяна військово-морська служба.

Перед тим, як потрапити на військовий корабель, допитливих гостей очікувала акредитація, паспортний контроль, екскурс з техніки безпеки, адже фрегат є пильно охороняємим та секретним об’єктом. Після підняття по трапу на палубу делегація ЗМІ побачила металевий палубний «інтер’єр»: капітанський місток, бойову систему ведення вогню, гелікоптерний майданчик. Саме на цьому місці у березні 2014 року екіпаж корабля, який раніше базувався в Криму, не зрадив присязі та підтвердив вірність народові України, вишикувавшись на палубі у вигляді літер «UA», а ще на майданчику часто проводять спортивні тренування та, навіть, флешмоби.

З історією корабля познайомив старший помічник командира фрегату Гетьмана Сагайдачного, капітан третього рангу Олексій Корецький. Корабель було побудовано в 1993 році на заводі «Залив» АР Крим в м. Керч. Він приймав участь у багатьох міжнародних військово-морських навчаннях, численних антитерористичних і антипіратських операціях: «Океанський щит», «Аталанта», «Сі Бриз». А для того, щоб корабель був завжди в строю, кожні два роки має проводитися доковий ремонт. І навіть під час ремонту, його не покидає особовий склад і організовано цілодобову охорону.

— Зараз проходять роботи з відновлення готовності корабля. Раніше всі ремонтні роботи відбувались за місцем постійної дислокації – в порту Севастополя. Вперше «Гетьман Сагайдачний» перебуває на «ІСРЗ». Основні види ремонтних робіт – заміна донно-бортової арматури, здійснення чистки та фарбування корпусу корабля, огляд гвинто-рульового пристрою. Окрім спеціалістів заводів, частина ремонтних робіт здійснюються силами особового складу згідно ремонтної відомості, — зазначив О. Корецький.

Лагодження фрегата відбувається за участі спеціалістів столичного заводу ПАТ «Кузня на Рибальському» (в минулому «Ленінська кузня») та місцевого підприємства ПАТ «ІСРЗ». На ремонтні послуги з державного бюджету було виділено 14,5 млн. грн. Обираючи місце для проведення робіт, важливо було передбачити наявність для корабля безперешкодного виходу у відкрите море. Приймаюча сторона, завод «ІСРЗ», вперше отримав такий досвід ремонтування військових кораблів, адже дотепер сюди заходили лише цивільні судна. І для того, щоб військовий корабель зайшов у плавучий док, ремонтникам потрібно було відрізати частину стапель-палуби доку.

За словами голови правління ЧАО «ІСРЗ» Михайла Дуднікова, дійсно, під час постановки корабля в док виникли деякі труднощі, проте технічний відділ заводу блискуче впорався з поставленою задачею.

— Сам док измен не был, некоторые коррективы притерпел кормовой криналин для того, чтобы поместилось военное судно. Сегодня для его ремонта используются мощности завода, работают комплексные бригады, специалисты «Ленинской кузни». Есть работы, которые выполняют исключительно сотрудники нашего завода и на его оборудовании – это процедуры, связанные с судоподъемным механизмом, заменой конструкции корпусных, и части механических работ. Систематически в определенный промежуток времени необходимо осматривать, замерять толщины стальных конструкций и проводить профилактические работы с судовым оборудованием для того, чтобы не было отказов в море. В любом случае, судно всегда находится в мореходном состоянии как до ремонта, так и после. На данном этапе все идет по графику, и фрегат выйдет согласно требованиям, которые нам поставили военные. Мы не подведем, — додав директор заводу.

Таку кількість гостей Гетьман Сагайдачний приймає не вперше, адже на фрегаті часто проводяться екскурсії. У ролі гіда для більше ніж 20 журналістів виступив капітан третього рангу Віталій Дмитрик. За його словами, за один день декілька десятків відвідувачів – це мало. В вихідні на фрегаті можуть побувати декілька тисяч людей.

— Як за ними слідкуємо? В нас виставляється цеп з матросів, які не допускають, щоб гості проходили далі чим дозволено. Офіцери проводять екскурсії, а ззаду йдуть двоє супроводжуючих, які дивляться, щоб люди нікуди не розходилися. Кожен з нас за щось відповідає. Я, наприклад, виконую обов’язки тимчасового виконуючого обов’язки заступника командира корабля з виховної роботи. Дисципліна екіпажу зараз на мені. Хочу сказати, що система правосуддя тут діє чьотко», — поділився капітан.

А ще член екіпажу розповів про традиції, яких дотримуються на кораблі. Якщо в когось з команди народився хлопчик, то він їсть масло за всіх членів екіпажу, а якщо дівчинка – то чоловіка викидають за борт. Тут з великою пошаною ставляться до командира і не можуть пройти сходами до капітанського мостика, по якому підіймається командир. І ще є багато різних цікавинок, які створюють свою особливу атмосферу перебування на військовому кораблі.

На жаль, нам не довелось відвідати кают-компанію, кубріки та інші приміщення, а лише пройтися по верхній палубі. Адже зараз більшість робіт проводяться всередині корпусу фрегата, який в липні має взяти участь в щорічних українсько-американських навчаннях «Сі Бриз» в Чорному морі. До цієї події флагман має предстати у всій своїй красі, і вийти в море, щоб охороняти морські кордони України і служити своєму народу.